මෙම දේශනාවේ අඩංගු ගාථා හෝ සූත්ර කොටස්
[31:02] කෝසානි විචෙය්ය කේවලානි, දිබ්බං මානුසකංච බ්රහ්ම කෝසං, සබ්බ කෝස මූල බන්ධනා පමුත්තෝ කුසලෝතාදි පවුච්චතෝ තථත්තා - දිව්ය කෝෂ, බ්රහ්ම කෝෂ, මනුස්ස කෝෂ, සකළවිධ කර්ම කෝෂ පිළිබඳ ඒවායේ ඉපැද්මට හේතුවෙන අවිද්යා-තෘෂ්ණාවන්ගේ පහකිරීමක් ඇද්ද, කුසල් යැයි කියනු ලැබේ! [ඛුද්දකනිකායො>> මහාවග්ගො >> සභිය සුත්තං]
මෙම දේශනාවේ සඳහන් වන ධර්ම කරුණු:
ප්රිය ස්වාභාවය මදුර ස්වාභාවය මර උගුලපංච කාම ගිනිකාම අස්වදයට අලුම්කිරීමකැමති සේ පැවැත්විය හැකි ලෝකයක් තිබේදඅනිත්ය නම් දුකදකැමැත්ත ඉටුනොවීමආශ්වාදයට කැමැත්ත නිසා දුගති ගති මතුවීමඅනිත්යකැමති දේවල් ගෙවිල යනවා දුකයිඅනිච්ඡ ස්වභාවයඇත්ත දකින ක්රමයඇත්ත ඇති ආකාරය යෙන් වැටහිමඇත්ත හොයා ගන්නා හැටිකුසල්අවිප්රතිසාරයඉන්ද්රිය සංවර භාවනාව ප්රගුන කිරීමභාවනාවඇස රූප චක්ඛු (විඤ්ඤාණ,සම්පස්ස,සම්පස්සජා වේදනා)විදර්ශනා දහම් සිතිවිලිඅනිච්ඡ දුක්ඛ අනත්ථ අවබෝධයසප්ත විසුද්ධියඅට්ඨක්කරා තීනපදා සම්බුද්ධේන පකාසිතෝලෝකයේ අසාරත්වය දැකීමආර්ය සමාධිසෝතාපන්න වීමසෝතාපත්ති අංගඅනුලෝම ශාන්තියසම්මත්ත නියාමයසතර සතිපට්ඨානය වැඩීමඅට්ඨික සංඥා භාවනාවපංචස්කන්දය අනිච්ඡයි දුක්කයි අනත්තයිඒතං සන්තං ඒතං පණීතං යදිධං සබ්බ සංඛාර සමතෝනාසික අග්ගසංඛතයි පටිච්චසමුප්පන්නයිප්රභාස්වර චිත්තයලිඛිත භාෂාබෞද්ධ නටබුන්සිවුපිලිසිඹියාපත් අරිහතුන් වහන්සේලාමිනිස් මනසපශ්චිම අත්බැවගනු දෙනු සම්බන්ධයසාසනික පිං දහම් කිරීමඥාති ප්රේතයන්ට පිං දීමබිමිබිසාර රජු දුටු ප්රේතයන්දුගී මගී යාචකයන්ට දන් දීමසද්ධර්මයයි අසද්ධර්මයයිආනන්තරිය පාප කර්මගුණ මහත්වයේ අඩු වැඩි වීම්අනන්තර සමනන්තර ප්රත්යසැප දෙන දේ ගෙනදෙන දුකසෝතාපන්න පුද්ගලයාගේ චිත්ත ස්වාභාවයඅකුසල්අවිද්යාවවේදනාදස අසුභකායානුපස්සනාවශිල්ප ශාස්ත්රඅනත්ත ලක්ඛණ සූත්රයපවුල් වල ගැටළු සහ විසදුම්නිවනමටද හැමදෙනටද අවිද්යා සංඛාර අනිචයි දුක්ඛයි අනත්ථයි..නිවනට අදාල කරුනුපිං අනුමෝදනයධර්මපිංසුවිසි පට්ඨානයඅනන්තර පච්චයපොදු ගැටළු සහ විසඳුම්අභිධර්මයපෙරේතයන්පූජාසතර සතිපට්ඨානයසමාධිනොපෙනෙන පාපඅරිය කාන්ත සීලයභාෂාඅනිච්චවිශ්ව සම්භවයරහතන් වහන්සේ ආස්රව ක්ෂය කලාසූත්ර විග්රහලෞකික රාමුවශීලයදස පුණ්ය ක්රියාසතර මාර්ග ඵලවිපාකනිවන් මගදාන කථාසත්තිස් බෝධි පාක්ෂික ධර්මජීවිත ගැටළු සහ විසදුම්කර්මස්ථානනිවන් මගේ ගැටලුත්රිලක්ෂණයසෝවාන් ඵලයපටිච්චසමුප්පාදයමෙම දේශනාවේ සඳහන් වන නිරුක්ති:
තම්බපන්නීකිණිතුල්ලානාසිකාග්රඒකාග්රතවයප්රභාෂ්වරආලෝකයආභස්සරඅනන්තරසමනන්තරආනන්තරික