arrow_drop_down_circle

නිවන් මඟ : මුල සිට පර ප්‍රත්‍යය රහිත වීම තෙක් - ඉතා වැදගත් ධර්ම දේශනයක්

මෙතෙක් කල් දහම ඇසුරු කළත්, වත්-පිළිවෙත් නොවරදවා කළත්, තවමත් ලෝකය අත්හැරුණේ නැත්තේ ඇයි? ඒ මානසික සහනය ඇති කරගන්නේ කොහොමද?

2:56:15

මෙම දේශනාවේ අඩංගු ගාථා හෝ සූත්‍ර කොටස්

රාගක්ඛයෝ නිබ්බානං - ද්වේෂක්ඛයෝ නිබ්බානං - මෝහක්ඛයෝ නිබ්බානං [5:53]

ආරම්මනං, මීන මානං ජානාතීති මනෝ [22:10]

උප්පාදෝ සංඛත ලක්ඛණං, වයෝ සංඛත ලක්ඛණං, ඨිතස්ස අඤ්ඤාත්තං සක්ඛත ලක්ඛණං [34:20]

රූපං ජීරති මත්තානං - නාම ගොත්තං නජීරති [38:10]

උප්පාදෝ සංඛත ලක්ඛණං - සංඛාර දුක්ඛතා, වයෝ සංඛත ලක්ඛණං - විපරිණාම දුක්ඛතා, ඨිතස්ස අඤ්ඤාත්තං සංඛත ලක්ඛණං - දුක්ඛ දුක්ඛතා [41:36]

අතිථි කම්ම භවෝ - අත්ථි උප්පත්ති භවෝ [57:00]

තත්ථ කතමා අවිජ්ජා පච්චයා සංඛාරා - පුඤ්ඤාභි සංඛාරා, අපුඤ්ඤාභි සංඛාරා, ආනෙඤ්ජාභි සංඛාරා, කාය සංඛාරා, වචී සංඛාරා, මනෝ සංඛාරා - අයං වුච්චති අවිජ්ජා පච්චයා සංඛාරා! [1:00:41]

තත්ථ කතමා සංඛාර පච්චයා විඤ්ඤාණං - චක්ඛු විඤ්ඤාණං, සෝත විඤ්ඤාණං, ඝාන විඤ්ඤාණං, ජිව්හා විඤ්ඤාණං, කාය විඤ්ඤාණං, මනෝ විඤ්ඤාණං - අයං වුච්චති සංඛාර පච්චයා විඤ්ඤාණං [1:09:04]

යෝ පටිච්ච සමුප්පාදං ඵස්සති - සෝ ධම්මං ඵස්සති, යෝ ධම්මං ඵස්සති - සෝ මං ඵස්සති [1:09:30]

තත්ථ කතමා සළායතන පච්චයා ඵස්සෝ - චක්ඛු සංඵස්සෝ, සෝත සංඵස්සෝ, ඝාන සංඵස්සෝ, ජිව්හා සංඵස්සෝ, කාය සංඵස්සෝ, මනෝ සංඵස්සෝ අයං වුච්චති සළායතන පච්චයා ඵස්සෝ! [1:25:35]

තත්ථ කතමා ඵස්ස පච්චයා වේදනා - චක්ඛු සංඵස්සජා වේදනා, සෝත සංඵස්සජා වේදනා, ඝාන සංඵස්සජා වේදනා, ජිව්හා සංඵස්සජා වේදනා, කාය සංඵස්සජා වේදනා, මනෝ සංඵස්සජා වේදනා අයං වුච්චති ඵස්ස පච්චයා වේදනා [1:27:24]

මනුස්ස චුති සූත්‍රය - සරළ පැහැදිලි කිරීම [1:31:10]

අත්ථි මේ අත්ථාති, නත්ථි මේ අත්ථති, අත්ථාව අත්ථානං සංජාතීති, අත්ථාව අනත්ථානං සංජාතීති, අනත්ථාව අත්ථානං සංජාතීති - "මම" සම්බන්ධ දෘෂ්ඨි [2:11:18]

තං පජානනා පඤ්ඤා සුතමය ඥාණං [2:30:02]

දුක්ඛේ ඥාණං, දුක්ඛ සමුදයේ ඥාණං, දුක්ඛ නිරෝධේ ඥාණං, දුක්ඛ නිරෝධගාමිණී පටිපදාය ඥාණං - අයං වුච්චති භික්ඛවේ සම්මා දිට්ඨි [2:30:20]

අව්‍යාපාද සංකප්පෝ, අවිහිංසා සංකප්පෝ, නෙක්ඛම්ම සංකප්පෝ, අයං වුච්චති සම්මා සංකප්පෝ [2:33:08]

මුසාවාදා වේරමණී, පිසුනාවාචා වේරමණී, ඵරුසා වාචා වේරමණී, සම්පප්පලාපා වේරමණී අයං වුච්චති භික්ඛවේ සම්මා වාචා [2:33:36]

පාණාදිපාතා වේරමණී, අදින්නා දානා වේරමණී, කාමේසුමිච්ඡාචාරා වේරමණී අයං වුච්චති භික්ඛවේ සම්මා කම්මන්තෝ [2:34:08]

මෙම දේශනාවේ සඳහන් වන ධර්ම කරුණු:

නිවන් මගරාගක්ෂයෝ ද්වේෂක්ෂයෝ මෝහක්ෂයෝ නිබ්බානංසංදිට්ඨික ගුණයසංදිට්ඨිකෝඅකාලික ගුණයඅකාලිකෝලෝකයේ අසාරත්වය දැකීමප්‍රිය මනාප දේ තුළ අසාරත්වය දැකීමවටිනාකමක් තිබේද නැද්ද බැලිමපංචස්කන්ධයේ අසාරත්වයසංඵස්සජා වේදනාසතියෙන් බැලීම සහ ආවර්ජනය කිරීමමොහොතක අතිතය සහ මොහොතක වර්තමානයවර්තමානයවර්තමානය විදර්ශනා කිරීමඅරමුණඋදයංගම, අත්තංගම,ආස්වාද,ආදිනව,නිස්සරනඅවිද්‍යාවේ මහතඅවිද්‍යාවේ වටිනා තීරනසංඛත ධර්මසංඛතයක ලක්ෂණනම් ගොත්ස්ත්‍රී පුරුෂ රූපස්කන්ධ හා උපාදානස්කන්ධඋපාදානය කරගත් තැනසංඛාර දුක්ඛවිපරිණාම දුක්ඛදුක්ඛ දුක්ඛයදුකෙහි සැප යන සංඥාවෙන් සිටීමඌනතාවයඌනතාවය පූර්ණවීමඅනිච්චසංස්කෘත -සකස්කරණය කරගත් භාෂාවශුද්ධ මාගධී භාෂාවපාලි භාෂාවගතියට අනුව උපතභව පච්චයා ජාතිඅත්ති කම්ම භවෝ අත්ති උප්පත්ති භවෝඅවිද්‍යා පච්චයා සංඛාරාඅවිද්‍යා පච්චයා සංඛාර වීමඅවිද්‍යාවේ ආකාරවිද්‍යාව සහ අවිද්‍යාවඅභිසංඛාරඋද්දේසනිද්දේසපටිනිද්දේසසංඛාර පච්චයා විඤ්ඤාණංමනෝ විඤ්ඤාණකර්ම භවයකර්මය -කුඹුරයිකර්ම විඤ්ඤාණයවිඤ්ඤාණයේ නාම රූප බැස ගැනීමආයතන හයඉන්ද්‍රිය ආයතන වීමපටිච්චසමුප්පාදයපටිච්චසමුප්පාදය ගොඩනැඟීමසංස්පර්ෂස්පර්ශ සංස්පර්ශ වීමවේදනා පච්චයා පසාදෝමරණාසන්න මොහොතේ කර්ම ශක්තිය සකස් වීමමරණාසන්න මොහොතේදීඔක්කන්තිගන්දබ්බයකුගේ ඔක්කන්තියජාති, සංජාති,ඔක්කන්ති,අභිනිබ්බන්ති,....පිරිසිඳ දැන ගැනීමදුක පිරිසිඳ දැකගැනීමපෙලෙන ලක්ෂණයෙන් යුක්ත වීමසමතුලිත වීම නිසා දැනෙන සුවයඅසමතුලිතතාවයසක්කාය දිට්ඨියමම කියන මයා දෘෂ්ටියවිසි ආකාරයට බැදුණු සක්කායදිට්ඨියඅවිද්‍යා තෘෂ්ණා හේතුවෙන් මම ගොඩනැගීමපංචස්කන්ධයට මම කියා දැකීමවිචිකිච්ඡාවබුද්ධේ කංඛතිආර්ය අෂ්ඨාංගික මාර්ගයආර්ය අෂ්ඨාංගික මාර්ගය වැටහීමආර්ය අෂ්ඨාංගික මාර්ගය වැඩෙන ආකාරයආර්ය අෂ්ඨාංගික මාර්ගයේ දෙඅකාරයප්‍රිය ස්වාභාවය මදුර ස්වාභාවය මර උගුලආර්ය සම්මා දිට්ඨියහීන දහම්, මධ්‍යම දහම්, ප්‍රනීත දහම්,දැන ගැනීමහීන මධ්‍යම ප්‍රනීත දහම්සාත්තු කර කිරි ලබා ගැනීමබීජයට සාත්තු සප්පායම් කිරීමදහම් බිජයට සාත්තුව කිරීමසම්මා දිට්ඨිඅවිද්‍යාවසතර සතිපට්ඨානයආකාර දැකීමස්පර්ශඅත් බවභවභාවනාවසසර ගමනසෝතාපන්න වීමපොදු ගැටළු සහ විසඳුම්විදර්ශනා කිරීමධම්‌මානුපස්‌සනාවචුල්ලහස්තිපදොපම සූත්‍රය
මෙම දේශනය පසුව සවන් දීමට අවැසි නම් මෙතැනින් බාගත කරන්න (161 MB)

 

closechevron_left